Czym jest public relations?

W XXI wieku technologia pozwala osiągać rzeczy, które jeszcze dwie dekady temu nie wydawały się możliwe do osiągnięcia. Obecnie na świecie panuje epoka małych przedsiębiorstw, które mogą funkcjonować i rozwijać się właśnie dzięki wspomnianej technologii. Możliwe stało się prowadzenie firmy nie wychodząc w ogolę z domu. Można także usłyszeć historię wielkich przedsiębiorstw, które powstały z użyciem tylko i wyłącznie komputera z połączeniem do Internetu oraz oryginalnego pomysłu.W dzisiejszym świecie PR w ogromnym stopniu może wpływać na przyszłość firm – zapewniając im sukces lub prowadząc do porażki. Stwierdzenie to jest jeszcze bardziej prawdziwe w obliczu recesji. Obecnie dobry wizerunek jest niezbędny aby utrzymać się na rynku. Społeczeństwo przyzwyczajone do nawału informacji oczekuje od przedsiębiorstw większej przejrzystości. PR jest narzędziem mogącym zaspokoić te wymagania niewielkim kosztem (niższym niż na przykład reklama), jednocześnie zapewniając korzyści przedsiębiorstwu.

Celem działań PR jest osiągnięcie efektów, m.in. w postaci:

 

Nie można też zapominać o mającej miejsce rewolucji cyfrowej i rozwojowi portali społecznościowych, takich jak Facebook. Dodając do tego stale rosnącą rolę komunikacji dwustronnej między producentem a nabywcą jasne staje się, że przedsiębiorstwa muszą zacząć inaczej podchodzić do zagadnienia Public Relations. Konsument nie jest obecnie jedynie odbiorcą informacji dostarczanych przez producenta. Dzięki dostępnej technologii może wyrażać swoje opinie na temat tego czego oczekują, tak więc obecnie to branża biznesu zmieniła się w odbiorców, którzy muszą wsłuchiwać się w głos konsumentów.

Ogromną zaletą tematyki Public Relations jest to, że każdy może opanować jej zagadnienia i nauczyć wykorzystywać techniki. W dalszym stopniu ogranicza to koszty które musi ponieść mały przedsiębiorca, zwalniając środki na bezpośredni rozwój firmy.

Otwierając gazetę często można natrafić na różnego typu relacje z imprez zorganizowanych z okazji otwarcia nowego salonu pewnej firmy lub wprowadzenia przez nią na rynek nowego produkty. Nie zawsze jest tak, że artykuł taki ukazuje się w gazecie ponieważ redaktor sam z siebie zdecydował, że to ciekawy temat. Zazwyczaj jest to rezultatem szczegółowo zaplanowanych działań i skomplikowanych kampanii prowadzonych przez zespół specjalistów z danej firmy. Dotyczy to każdego z medialnych środków masowego przekazu (prasy, telewizji, radia, Internetu).

Poza opublikowaniem i rozpowszechnieniem informacji dotyczącej firmy, bardzo ważne jest aby była to informacja odpowiednia, która spełni zadanie jej przeznaczone. Sam fakt napisania o firmie nie przyniesie żadnych pozytywnych rezultatów jeśli będzie to tekst niewystarczająco pochlebny lub wręcz krytyczny. PR można inaczej nazwać cichą propagandą.